ثامن نیوز

اخبار، اطلاع رسانی ها و پیام های خیریه و دارالشفاء ثامن الائمه

توسعه اقتصادی با جذب توریسم؛

ثامن میزبان نشست تجارب مدیریت گردشگری


نشست تجارب مدیریت گردشگری 11 مهرماه 1399 به میزبانی موسسه خیریه و دارالشفاء ثامن‌الائمه علیه‌السلام با حضور سید رضا حسینی میثم مشاور ارشد امور گردشگری و وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور افغانستان و فعالین حوزه گردشگری سلامت برگزار گردید.
دکتر سید رضا حسینی میثم ابتدا با اشاره به اینکه هر جایی که گردشگر زیاد است، امنیت بیشتری وجود دارد و گردشگری در کاهش فقر و مسائل بسیاری تأثیر به سزایی دارد، گفت: در سال‌های اخیر ایران در جذب توریسم برای توسعه اقتصادی، اقدامات خوبی انجام داده است و از کشور افغانستان قدم‌ها جلوتر است اما وزارت فرهنگ، اطلاعات و توریسم افغانستان برنامه‌های خوبی را در جهت توسعه گردشگری تدوین کرده است، یکی از مقاصد گردشگری افغانستانی‌ها ایران است و حضور مهاجران افغانستانی در رابطه با جذب دیگر افاغنه در جهت توسعه گردشگری تأثیرگذار هستند، علاوه بر گردشگری زیارتی می‌توان گردشگری سلامت و تحصیلی را نیز می‌توان فعال کرد.
مشاور ارشد امور گردشگری افغانستان خاطر نشان کرد: بحث گردشگری افغانستان و ایران به خصوص در بخش خصوصی می‌‎تواند فرصت‌‎های بی‌نظیری در رابطه با رونق اقتصادی به وجود آورد و افغانستان می‌تواند یکی از زمینه‌های منفعت‌زا برای ایران در بحث توریسم باشد.
او در ادامه متذکر شد: در افغانستان روزانه 500 نفر درخواست ویزای توریسم سلامت دارند و در سال چند میلیون دلار برای این مبحث هزینه می‌کند، ترویسم‌های افغان تیپ‌های مختلفی دارند و صرفاً تصوری که ایرانیان از آن‌ها دارند مانند کارگری سرخیابان نیستند، رقم متمولین افغانستانی و کسانی که هزینه می‌کنند، کم نیستند.
حسینی میثم تعامل گردشگری بین ایران و افغانستان دارای مشکلات متعددی است که مسئولین دولتی هر دو کشور باید حل کنند اما بخش‌های خصوصی هم می‌توانند به عنوان مطالبه‌گر موثر باشند مانند بحث ویزا، چرا که هیچ گردشگری برای توهین و تحقیر شدن سفر نمی‌کند و این بحث مربوط به مهاجرین افغانستانی نیست.
دیگر فعالین در زمینه گردشگری سلامت با اشاره به اینکه اصفهان در زمینه مکان‌های سیاحتی و توریسم چیزی کم ندارد و توانمندترین دانشکده علوم پزشکی را در بین شهرهای ایران دارد، تمرکز حضور افغان‌های مهاجر در این شهر را بحث تعامل با کشور افعانستان موثر دانستند و متذکر شدند که باید زیرساخت‌ها اصلاح شود و در زمینه‌های درمانی پتانسیل سنجی صورت گیرد و در بحث توریست سلامت باید چند زمینه فعالیت‌های درمانی و بهداشتی در صدر کار قرار گیرد.
گفتنی‌ست در این جلسه مائده حسینی معاون شرکت گردشگری پیشگامان آریا، فعال در کشور افغانستان، محمدحسین افقری مدیرعامل موسسه ثامن و جمعی از مدیران و مسئولین این درمانگاه و فعالین حوزه گردشگری و پزشکان حضور داشتند.


4 سال پیش