مقالات پزشکی

جدید ترین اخبار و مقالات در حوزه سلامت

آموزش و ارزیابی موسسه خیریه و دارالشفاء ثامن الائمه علیه السلام

حس بویایی و چشایی فرد مبتلا به کرونا

آنچه باید در خصوص علائم از بین رفتن حس بویایی و چشایی با ابتلا به کرونا وجود دارد


در صورتی که حس بویایی و چشایی خود را از دست داده‌اید، احتمال آن وجود دارد که «ناقل پنهان» ویروس کرونا باشید:
• به گفته راینولوژیست[1]¬های برجسته انگلستان، از بین رفتن ناگهانی حس بویایی که تحت عنوان «آنوسمی[2]» یا «هایپونوسمی[3]» شناخته می‌شود می‌تواند یکی از علائم کروناویروس باشد؛ حتی اگر فرد مورد نظر، هیچ‌گونه علائم دیگری نداشته باشد.
• شواهد کره‌جنوبی، چین و ایتالیا نشان می‌دهد که افراد مبتلا به COVID-19 ممکن است بدون داشتن علائم خاصی، تنها حس بویایی خود را از دست بدهند.
• انجمن متخصصان گوش و حلق و بینی انگلستان، از مسئولان می‌خواهد توصیه به قرنطینه خانگیِ افرادی کنند که حس بویایی یا چشایی خود را از دست داده‌‌اند.
• آن‌ها معتقدند افراد جوان، بیش از دیگر افراد جامعه مستعد آن هستند که بدون داشتن علائم شایعی نظیر تب و سرفه، ناقل بیماری باشند.
بر اساس شواهد جمع‌‌آوری شده توسط راینولوژیست‌های برجسته انگلستان، هر فرد در صورت از دست ‌دادن ناگهانی حس بویایی، ممکن است «ناقل پنهان» کروناویروس باشد؛ حتی اگر این فرد هیچ یک از دیگر علائم کرونا را نداشته باشد.
به گزارش متخصصان برجسته گوش و حلق و بینی انگلستان، یک سوم مبتلایان کووید-19 (COVID-19) کره‌جنوبی، چین و ایتالیا نیز به از دست دادن حس بویایی خود اشاره کرده‌‌اند.

در صورتی که حس بویایی و چشایی خود را از دست داده‌‌اید، احتمال آن وجود دارد که «ناقل پنهان» ویروس کرونا باشید.

پروفسور کلر هاپکینز[4]، رئیس انجمن راینولوژی بریتانیا، و پروفسور نیرمال کومار[5]، رئیس انجمن گوش و حلق و بینی بریتانیا، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده‌اند: «در کره‌جنوبی که تست کرونا به شکل گسترده‌‌تری انجام گرفته ‌است، در 30% مبتلایان، به عبارتی در کیس‌‌های خفیف بیماری، آنوسمی اصلی‌ترین علامت بیماران بوده‌ است.»
آن‌ها عنوان کرده‌اند بسیاری از مبتلایان سراسر جهان، هیچ یک ازعلائم شایع، نظیر تب بالا و سرفه را نداشته و صرفا حس بویایی و چشایی خود را از دست داده‌‌اند.
در این بیانیه آمده‌ است: «آمار بیمارانی که از میان علائم شایع کرونا، تنها آنوسمی دارند، به طور چشمگیری در حال افزایش است. ایران گزارشی مبنی بر افزایش ناگهانی آمار مبتلایانی با آنوسمی به عنوان تنها علامت بیمار گزارش داده و تعداد زیادی از همکاران ما در آمریکا، فرانسه و ایتالیای شمالی نیز تجربه مشابهی دارند.»

عدم ظهور دیگر علائم شناخته ‌شده بیماری در این مبتلایان، می‌تواند به این معنا باشد که چنین کیس‌هایی با احتمال کمتری مورد آزمایش قرار گرفته و قرنطینه می‌شوند؛ در نتیجه این افراد می‌توانند در پخش و گسترش سریع این بیماری در سطح جهانی نقش داشته باشند.
آن‌ها افزودند: «برخی از این افراد ممکن است همان ناقل‌های پنهانی بوده باشند که روند پخش و گسترش COVID-19 را تا کنون سرعت بخشیده و تسهیل کرده‌اند.»


افراد جوان ممکن است علائم شایع کروناویروس را نداشته باشند
پروفسور کومار در Sky News [6] بیان داشت که بیماران جوان‌تر به صورت خاص، ممکن است بدون نشان دادن علائم شایع کروناویروس نظیر تب بالا و سرفه‌های مداوم، صرفا حس بویایی و چشایی خود را از دست بدهند. برای تشخیص کرونا می‌توانید به تست کرونا درمانکده مراجعه کنید.
وی عنوان داشت: «بیماران جوان، علائم قابل توجهی نظیر سرفه و تب ندارند؛ اما ممکن است حس بویایی و چشایی خود را از دست بدهند که این امر، نشانگر آن است که این ویروس‌ها در بینی مستقر هستند.»
این اساتید دانشگاه به منظور جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر این بیماری، از افرادی که حس بویایی و چشایی خود را از دست داده‌اند خواستند تا به مدت هفت روز در قرنطینه خانگی به سر ببرند.

منبع
________________________________________
[1] Rhinologist پزشک فوق تخصصی که به جراحی‌ها و درمان بیماری‌های بینی و ساختمان‌های اطراف بینی در سر و صورت می‌پردازد.
[2] anosmia
[3] hyposmia
[4] Clare Hopkins
[5] Nirmal Kumar
[6] یکی از برنامه‌های خبری تلویزیون انگلستان


4 سال پیش