مقالات پزشکی

جدید ترین اخبار و مقالات در حوزه سلامت

آموزش و ارزیابی موسسه خیریه و دارالشفاء ثامن الائمه علیه السلام

علل سردی معده

سردی معده و دستگاه گوارش سردی معده از جمله عارضه‌هایی است که در مواردی در اثر خوردن یا نوشیدن برخی از مواد غذایی رخ‌ می‌دهد. در مواردی نیز مشاهده شده است که این مساله در پی بروز یک نوع بیماری دیگر به عنوان یک علامت جانبی ایجاد شده است. در اکثر علامت‌ها سردی معده با معده درد شباهت دارد. به همین دلیل افراد به دنبال داروهایی هستند که برای کاهش درد معده بخورند. در حالیکه باید این مساله را دقیق و تخصصی پیگیری کنند تا روند درمانی به درستی انجام شود.


علائم سردی معده

از مهم‌ترین علائمی که‌ می‌توانیم برای سردی معده برشمریم موارد زیر هستند:

• معده درد
• سرمای شدید ناحیه معده
• احساس لرز در معده
• بی مزه شدن یا تلخ شدن بخش داخلی دهان
• اسهال و بیرون روی


انواع علل بروز سردی معده و دستگاه گوارش

انواع علل بیرونی و داخلی در بروز سردی معده دخیل هستند. برای مثال شرایط محیطی از علل بیرونی و شرایط روانی از علل درونی هستند. از مهم‌ترین علل بروز این اتفاق‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سبک زندگی غیر سالم و عادات منفی

در زندگی مدرن و شهری این روزها متاسفانه از مهمترین مسائلی که در بروز سردی معده دخیل است میزان استراس و اضطراب بالا است. این اضطراب و استرس در بخش‌های مختلف سلامتی انسان دخیل است که مهم‌ترین آن‌ها معده انسان است. مشاهده‌های بالینی تایید کرده است که افراد دارای سطح اضطراب بالا در معرض خطر ابتلا به سردی معده هستند. بنابراین باید توجه داشته باشید که این سبک زندگی ناسالم را بهبود بخشید تا بدنی سالم داشته باشید. در غیر این صورت مجبور هستید بسیاری از تکنیک‌های درمانی را به کار گیرید تا شاید قدری در بهبودی شما اثر بخش باشد.

رژیم غذایی غیر سالم

رژیم‌های غذایی فست فودی و غذاهای نیمه گرم و نیمه آماده ای که استفاده‌ می‌شود معده را به سمت شرایط غیر طبیعی‌ می‌برد. بهتر است که در هفته و در روز وعده‌های غذایی را گرم و خانگی بخورید تا معده شما تغذیه مناسبی را دریافت کند.
داشتن سبک زندگی سالم و نیز رژِیم غذایی مناسب مهمترین تکنیک ها در جهت پیشگیری از بروز سردی معده هستند. در صورتی که این ها را رعایت کنید تا حد زیادی احتمال ابتلا به سردی معده در شما کاهش خواهد داشت.

چه چیزی باعث سردی معده هنگام ورزش‌ می‌شود؟

برخی از افراد زمانی که هیچ نشانه دیگری از عفونت وجود ندارد، احساس سرما را در معده خود یا در جای دیگری از بدن گزارش‌ می‌کنند. در عوض، این احساس ممکن است با ورزش ایجاد شود. مطالعات بررسی کرده‌اند که چرا این اتفاق‌ می‌افتد، و چندین نظریه وجود دارد. یک نظریه منبع معتبر این است که با افزایش دمای سطح پوست در حین ورزش، ادراک سرما در سایر قسمت‌های بدن ممکن است بارزتر شود. پیشنهاد دیگر این است که یک اثر ضد درد (تسکین درد) وجود دارد که‌ می‌تواند با ورزش رخ دهد. با هر دوی این نظریه ها، محققان خاطرنشان کردند که این اثرات در افرادی که در وهله اول به سرما حساس‌تر بودند، بدون توجه به دمای واقعی بدنشان بیشتر بود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در حالی که احساس سردی ناشی از ورزش در شکم از نظر تئوری بی ضرر است، اگر این احساس ادامه یابد یا با علائم دیگر رخ دهد، ممکن است بخواهید برای ملاقات با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی برنامه ریزی کنید. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تب
• اسهال
• حالت تهوع
• استفراغ
• سرگیجه
• تنگی نفس
• کاهش ادرار
• کاهش حرکات روده
• خون در ادرار یا مدفوع
• درد شدید شکم
• شکم سفت

اگر برای درمان قصد اقدام به پزشک متخصص را دارید، پیشنهاد ما به شما مراجعه به متخصص گوارش است.

درمان علت زمینه ای

طیف وسیعی از دلایل برای شرایط ذکر شده در بالا وجود دارد. برای احساس سردی ناشی از ورزش در معده، واقعاً هیچ درمانی وجود ندارد. در بسیاری از موارد، به نظر‌ می‌رسد که این موضوع در رابطه با جریان خون و حساسیت به سرما باشد. برای شرایطی با علت باکتریایی، مانند گاستروانتریت باکتریایی یا سایر عفونت ها، آنتی بیوتیک‌ها ممکن است به رفع ناراحتی شما کمک کنند. شرایط جدی تر مانند گاستروپارزی، آپاندیسیت و پانکراتیت ممکن است به بستری شدن در بیمارستان و احتمالاً جراحی نیاز داشته باشد.

حتی اگر جراحی لازم نباشد، شرایطی که متابولیسم شما را تحت تاثیر قرار‌ می‌دهد‌ می‌تواند شیمی بدن شما را مختل کند و منجر به مشکلات دیگری شود. کم آبی بدن نیز‌ می‌تواند یک اثر مرتبط جدی باشد و ممکن است به تزریق مایع داخل وریدی یا سایر مراقبت‌های حمایتی نیاز باشد.اگر در حین ورزش احساس سرما در معده یا شکم خود دارید، به احتمال زیاد حساسیت به سرما افزایش یافته و متوجه تغییر جریان خون ناشی از فعالیت خود شده اید. اگر این احساس در زمانی که ورزش نمی کنید رخ‌ می‌دهد یا با علائم عفونت، درد یا مشکلات روده همراه است، باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان سردی معده با طب سنتی

باید گفت در طب سنتی خوراکی‌هایی را توصیه می‌کنند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها تا حد زیادی به پیشگیری و بهبود وضعیت سردی معده‌تان کمک کنید. در این بخش به برخی از تکنیک های طب سنتی در حهت درمان سردی معده اشاره خواهیم کرد:

• مصرف عرق نعنا و بارهنگ: توصیه می‌شود که تخم بارهنگ را در داخل عرق نعنا بریزید. درادامه این معجون را نوش جان کنید. این معجون تا حد زیادی در بهبود تورم معده و دردهای ناشی از سردی معده نقش به سزایی خواهد داشت.

• چای بابونه، یکی از دمنوش‌های بسیار مفید در درمان سردی معده، چای بابونه است. این دمنوش التهاب و سردی معده را رفع می‌کند و درد حاصل از آنها را کاهش می‌دهد. این دمنوش را می‌توانید به همراه نبات و کمی لیموترش نوش جان کنید.

• دمنوش نعنا، یکی از داروهای سنتی شفابخش از دیرباز تا به امروز برای تسکین دردهای معده و رفع بلغم معده، برگ نعنا بوده و هست. برای درمان فوری سردی معده می‌توانید برگ نعنا را بجوید یا آن را به صورت دمنوش و چای نعنا بنوشید. نعنا التهابات معده را می‌کاهد و به تسکین درد کمک می‌کند.

• دمنوش رازیانه، دانه‌های رازیانه از سردی معده می‌کاهند و هضم غذا را تسریع می‌کنند. علاوه براین از التهابات معده نیز جلوگیری خواهد کرد. دمنوش رازیانه یک دمنوش فوق‌العاده برای معده درد شما خواهد بود.

خاتمه

در صورتی که ابهامات یا سوالاتی برایتان مطرح است این امکان برایتان فراهم می‌باشد که در بخش کامنت‌ها با ما و سایر کارشناسان حرفه‌ای ما در ارتباط باشید.

8 ماه پیش