مقالات پزشکی

جدید ترین اخبار و مقالات در حوزه سلامت

آموزش و ارزیابی موسسه خیریه و دارالشفاء ثامن الائمه علیه السلام

تاثیر شغل بر سلامت روان

نقش فعالیت ذهنی مشاغل بر سلامت مغز


دستاوردهای مطالعات اخیر حاکی از آن است که در صورت داشتن مشاغلی با فعالیت‌های ذهنی بالا، روند پیری مغزتان در راستای فرایند پیری جسمتان پیش نخواهد رفت، یا به عبارت دیگر اگرچه از نظر فیزیکی ضعیف می‌شوید اما از نظر ذهنی همچنان سالم و قوی خواهید ماند.

مطالعات اخیر به این امر اشاره دارد که مشاغلی که مستلزم فعالیت‌های ذهنی هستند، صاحبان این مشاغل مهارت‌های اندیشیدن و سلامت حافظه‌‌شان حتی با گذشت زمان و کهولت سن، همچنان محفوظ می‌ماند.

محققان نتایج تست بهره هوشیِ بیش از ۱۰۰۰ نفر اسکاتلندی را در حدود سن ۱۱ سالگی با نتایج بدست‌آمده از تست حافظه و قدرت استدلال ذهنی همین افراد در سن ۷۰ سالگی مقایسه نمودند. یافته‌های علمی مشخص نمود آنانی که در حرفه‌هایی با فعالیت‌های ذهنی مشغول هستند، حتی سال‌ها پس از بازنشستگی نیز از نظر ذهنی سالم مانده بودند.

محققان دانشگاه ادینبرگ مشاغل کارگران را از منظر پیچیدگی ارتباطات با مردم، اطلاعات مرتبط به شغلشان و مسائل دیگر رتبه‌بندی کردند. به عنوان مثال مشاغل با اطلاعات پیچیده، مستلزم هماهنگی یا تطابق اطلاعات است. مشاغل با پیچیدگی کمتر آن دسته از مشاغل را شامل می‌شد که فقط نیاز به مقایسه و نسخه‌برداری از اطلاعات بود.

در تعامل با دیگران، مشاغل بسیار پیچیده مستلزم تعلیم، مذاکره یا مشاوره می‌شود. وظایف با پیچیدگی کمتر به معنای آموزش دستورالعمل یا امدادرسانی بود.

الن گو، محقق این مطالعات، استادیار دانشگاه روانشناسی هیرپت- وات و مرکز مرتبط با مسائل سالمندان می‌گوید: “ما دریافتیم، افرادی که در مشاغل پیچیده فعالیت می‌کنند به طور کلی در حوزه توانایی‌های شناختی عملکرد بهتری نشان می‌دهند.”


منبع: مجله سلامت


5 سال پیش