مقالات پزشکی

جدید ترین اخبار و مقالات در حوزه سلامت

آموزش و ارزیابی موسسه خیریه و دارالشفاء ثامن الائمه علیه السلام

راهکارهای جلوگیری از پوکی استخوان

آنچه باید در خصوص پوکی استخوان و پیشگیری و درمان آن بدانید


پوکی استخوان به عنوان یک بیماری خاموش شنیده می‌شود و تا زمانی که بیماری پیشرفت نکرده باشد علائم و عوارضی از خود نشان نمی‌دهد، اما این بیماری به تدریج استخوان‌ها را پوک می‌کند و عوارض برگشت ناپذیری به دنبال دارد.

مصرف غذا‌های غنی از کلسیم و رژیم غذایی مناسب می‌تواند از بروز پوکی استخوان یا استئوپروز جلوگیری کند، پوکی استخوان منجر به کاهش تراکم استخوانی می‌شود و در صورت بروز این بیماری استخوان‌ها متخلخل می‌شوند و در نهایت با افزایش اندازه داخلی سلول‌های استخوانی فرد در خطر شکستگی استخوان قرار می‌گیرد.

علل ابتلا به پوکی استخوان
شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان اغلب در مچ دست و لگن و استخوان‌های ستون فقرات بروز می‌کند و در موارد جدی به ویژه در سنین بالا فرد نیازمند جراحی است و گاهی جان بیمار به خطر می‌افتد، عوامل متعددی در بروز پوکی استخوان نقش دارند که افزایش سن یکی از مهم‌ترین علل ابتلا شناخته می‌شود و به طور کلی پس از ۵۰ سالگی خطر ابتلا به پوکی استخوان یا استئوپروز افزایش پیدا می‌کند.

افزون بر سن چاقی نیز ارتباط مستقیمی با پوکی استخوان دارد عوامل ژنتیکی نیز در بروز این بیماری خاموش تأثیرگذار هستند، در خانم‌ها به دلیل کاهش استروژن در سنین یائسگی خطر ابتلا به پوکی استخوان ۴ برابر بیشتر از مردان است البته رژیم غذایی که به میزان کافی کلسیم به بدن نرساند نیز می‌تواند در بروز پوکی استخوان مؤثر باشد.

میزان مصرف کلسیم در سنین مختلف
به منظور پیشگیری از پوکی استخوان مصرف رژیم غذایی غنی از کلسیم از جمله لبنیات، ماهی و آجیل مؤثر است، همچنین فعالیت بدنی نیز می‌تواند در سلامت استخوان‌ها بسیار مؤثر باشد.

مصرف کلسیم به افزایش استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند و خطر ابتلا به پوکی استخوان در افراد را کاهش می‌دهد در نوجوانان و جوانان بین سنین ۱۱ تا ۲۴ سال، زنان باردار، خانم‌های شیرده و یائسه متخصصان توصیه می‌کنند تا روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم مصرف شود، بزرگسالان روزانه ۸۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند.

ما به شما برخی موادغذایی غنی از کلسیم را معرفی می‌کنیم که با مصرف آن‌ها می‌توانیم از بروز پوکی استخوان پیشگیری کنیم.

نوشیدنی ضد پوکی استخوان
کلم بروکلی یکی از سبزیجات غنی از کلسیم است همچنین در بین سبزیجات کاهو نیز به عنوان یکی از منابع غنی این ماده مفید برای استخوان‌ها شناخته می‌شود.

آب هویج دارای خواص آنتی اکسیدانی است که به جذب کلسیم در استخوان‌ها کمک می‌کند استفاده از این ۳ ماده غذایی کنار هم یک فرمول عالی برای پیشگیری از پوکی استخوان محسوب می‌شود.

کافیست یک فنجان آب هویج طبیعی را به همراه ۳ برگ کاهو و یک گل کلم بروکلی در مخلوط کن بریزید و نوشیدنی حاصل را هر ۳ روز یک بار به میزان یک لیوان بنوشید.

دسری که استخوان هایتان را محکم می کند
ماست یک ماده غذایی سرشار از کلسیم برای استخوان‌هاست همچنین هر ۱۰۰ گرم بادام ۲۰۰ تا ۴۰ میلی گرم کلسیم دارد و سیب به عنوان یکی از میوه‌های سرشار از کلسیم شناخته می‌شود کافیست تا یک فنجان ماست را با یک عدد سیب خرد یا له شده ترکیب کنید و ۵ عدد بادام را به همراه کمی پودر دارچین به آن اضافه کنید و این ترکیب مفید برای پیشگیری از پوکی استخوان را هر ۳ روز یک بار میل کنید.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


5 سال پیش