مقالات پزشکی

جدید ترین اخبار و مقالات در حوزه سلامت

آموزش و ارزیابی موسسه خیریه و دارالشفاء ثامن الائمه علیه السلام

روش های خانگی درمان گلو درد

گلودرد از بیماری‌هایی است که معمولا ما را به یاد سرماخوردگی و امروزه کرونا می‌اندازد. کسی دوست ندارد این درد آزاردهنده را تحمل کند. خوشبختانه تعداد زیادی درمان خانگی برای گلودرد وجود دارد که با بهره بردن از آن ها می‌توانید این درد را تسکین دهید و سرماخوردگی آسوده‌تری را طی کنید. به یاد داشته‌باشید که اگر گلودرد دارید، باید به متخصص داخلی، متخصص گوش و حلق و بینی و متخصص عفونی مراجعه کنید. بعد از دریافت داروهای لازم از پزشک مربوطه،‌ می‌توانید از درمان‌های خانگی اشاره‌شده در این مقاله بهره ببرید و درد خود را بهبود ببخشید.


طیف وسیعی از روش‌های درمانی طبیعی برای سرفه‌های مداوم استفاده می‌شود. در این مطلب، چند مورد از این روش‌های درمانی را با جزئیات بیشتر بررسی می‌کنیم.

چای عسل
بر اساس تحقیقات، عسل ممکن است سرفه را تسکین دهد.
برای درمان سرفه با عسل، 2 قاشق چای‌خوری از آن را در یک فنجان آب یا چای بسیار کمرنگ و ولرم یا دمنوش آویشن حل کنید. این مخلوط را یک یا دو بار در روز بنوشید.

نکاتی که پیش از مصرف این ترکیب باید در نظر داشته باشید:
• خوردن عسل برای کودکان زیر 1 سال ممنوع است. زیرا می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک شدید، یا حساسیت‌های دائمی شود.
• پیش از مصرف دمنوش آویشن، مطمئن شوید به آویشن آلرژی ندارید.علائم آلرژی به آویشن در ابتدا شبیه علائم مسمویت غذایی است.
• بیش از 100 تا 120 میلی‌لیتر در روز دمنوش آویشن مصرف نکنید.


زنجبیل
زنجبیل به دلیل داشتن خواص ضد التهابی، می‌تواند سرفه‌های خشک و سرفه‌های ناشی از آسم را تسکین دهد. برای تسکین حالت تهوع و درد هم می‌توان از زنجبیل استفاده کرد.
روش تهیه:
با افزودن 20 تا 40 گرم زنجبیل تازه به یک فنجان آب داغ، دم‌نوشی تسکین‌دهنده و آرامش‌بخش درست کنید. قبل از نوشیدن، اجازه دهید زنجبیل چند دقیقه در آب داغ خیس بخورد و دم بکشد. می‌توانید برای بهبود طعم و اثر بخشی بیشتر در تسکین سرفه، پس از این‌که دم‌نوشتان کمی خنک شد و دیگر داغ نبود، به آن عسل اضافه کنید.
توجه داشته باشید که در بعضی موارد، دم‌نوش زنجبیل می‌تواند باعث ناراحتی معده یا سوزش سر دل شود. عسل می‌تواند این عارضه جانبی را خفیف کند.

مایعات
هیدراته ماندن بدن و مصرف مایعات کافی، برای کسانی که سرفه می‌کنند یا سرما خورده‌اند بسیار مهم است. تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن مایعات هم‌دمای اتاق، سرفه، آبریزش بینی و عطسه را کاهش می‌دهد.

نوشیدنی‌های گرم مؤثر برای سرفه عبارتند از:
 آب گوشت، مرغ یا سبزیجات (یا انواع سوپ‌های رقیق)
 دم‌نوش‌های گیاهی
 چای سیاه بدون کافئین
 آب گرم
 آب‌میوه‌های گرم

بخار
سرفه خلط‌دار با بخار بهبود پیدا می‌کند. حمام را از بخار پر کرده و دوش آب داغ بگیرید. چند دقیقه در این بخار بمانید تا شدت علائم فروکش کند. بعد از حمام یک لیوان آب هم‌دمای اتاق بنوشید تا دمای بدنتان پایین آمده و از کم‌آبی آن جلوگیری شود.
روش دیگر درمان سرفه ، درست کردن یک کاسه بخور است. برای این کار، یک کاسه بزرگ را با آب داغ پر کنید. گیاهان یا اسانس‌های روغنی مانند اکالیپتوس یا رزماری که باعث رفع گرفتگی می‌شوند را نیز به آب اضافه کنید.روی کاسه خم شوید و یک حوله روی سرتان قرار دهید تا بخار در فضای زیر حوله به دام بیفتد. به مدت 5 دقیقه بخار را تنفس کنید. اگر داغی بخار پوستتان را اذیت می‌کند، وقفه ایجاد کنید تا پوست خنک شود و سپس دوباره ادامه دهید. حتماً از چشم‌بند استفاده کنید و اجازه ندهید بخار مستقیم با چشم یا پلک شما تماس پیدا کند. حرارت بالای بخار به چشم‌ها و بینایی آسیب می‌رساند.

ریشه گل ختمی (HOLLYHOCKS)
ریشه گل ختمی، سابقه‌ای طولانی در درمان سرفه و گلودرد دارد. این گیاه دارویی مقادیر زیادی موسیلاژ دارد، به همین دلیل می‌تواند تحریک ناشی از سرفه را کاهش دهد. موسیلاژ یا لعاب گیاهی، ماده‌ای چسبناک و غلیظ است که گلو را پوشش داده و آزار ناشی از سرفه را تسکین می‌دهد.
ریشه گل ختمی به صورت گیاه خشک یا دم‌نوش کیسه‌ای نیز موجود است. آن را با آب داغ به مدت 10 دقیقه دم کنید و بنوشید. توجه کنید که با خیس خوردن بیشتر ریشه گل ختمی در آب، موسیلاژ و لعاب بیشتری وارد نوشیدنی شما می‌شود.عوارض جانبی ریشه گل ختمی، ناراحتی معده است که با نوشیدن مایعات بیشتر می‌توان با این مشکل مقابله کرد.

غرغره آب نمک
این درمان ساده، یکی از موثرترین روش‌های درمان گلودرد و سرفه مرطوب است. آب نمک بلغم و مخاط (خلط) پشت گلو را کاهش می‌دهد و باعث کاهش سرفه می‌شود.
نصف قاشق چای‌خوری نمک را در یک فنجان آب گرم حل کنید. قبل از استفاده، اجازه دهید محلول کمی خنک شود. هنگام غرغره، آب نمک را چند لحظه در انتهای گلو نگه دارید و سپس آن را بیرون بریزید.
نکته: محلول غلیظ‌تری درست نکنید. حتماً نسبت یک چهارم تا یک دوم قاشق چای‌خوری نمک در 230 میلی‌لیتر آب گرم را رعایت کنید.
غرغره با آب نمک را روزی چند بار تا زمان بهبود سرفه ادامه دهید. از دادن آب نمک به کودکان خردسال خودداری کنید؛ زیرا ممکن است نتوانند به درستی آن را غرغره کنند و بلعیدن آن نیز می‌تواند خطرناک باشد.

آویشن، ماده‌ای بسیار موثر در درمان سرفه
از خواص آویشن می‌توان به خاصیت دارویی این گیاه اشاره کرد که جزء درمان‌های رایج برای سرفه، گلودرد، برونشیت (التهاب ریه ) و مشکلات گوارشی است .نتایج یک مطالعه نشان داده که شربت ضد سرفه حاوی برگ‌های آویشن و عشقه، مؤثرتر و سریع‌تر از شربت دارونما (بدون ماده موثر)، سرفه مبتلایان به برونشیت حاد را تسکین می‌دهد. این اثر احتمالاً به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان در این گیاه است.
برای درمان سرفه با استفاده از آویشن، از شربت‌های ضد سرفه حاوی این گیاه استفاده کنید. همچنین، می‌توانید با افزودن 2 قاشق چایخوری آویشن خشک به یک فنجان آب داغ و صاف کردن آن پس از 10 دقیقه، دم‌نوش آویشن درست کنید.

تغییر رژیم غذایی برای درمان بازگشت اسید معده به مری (ریفلاکس)
ریفلاکس اسید معده یکی از دلایل عمده سرفه است. پرهیز از غذاهایی که می‌توانند ریفلاکس معده را تحریک کنند، یکی از بهترین روش‌های کنترل این بیماری و کاهش سرفه‌های ناشی از آن است.
محرک‌های ریفلاکس که باید از آن‌ها اجتناب کرد، ممکن است در هر فردی متفاوت باشند. کسانی که از علت ریفلاکس‌شان مطمئن نیستند، می‌توانند با حذف متداول‌ترین محرک‌ها از رژیم غذایی و نظارت بر علائمی که دارند، کنترل بیماری را شروع کنند.
غذاها و نوشیدنی‌هایی که معمولاً باعث ریفلاکس اسید معده می‌شوند عبارتند از:
 الکل
 کافئین
 نوشیدنی‌های گازدار
 شکلات
 مرکبات مثل پرتقال، لیمو و…
 غذاهای سرخ ‌شده و چرب
 سیر و پیاز
 نعناع
 ادویه‌جات و غذاهای پرادویه و تند
 گوجه فرنگی و محصولات تولید شده ازگوجه فرنگی

شست‌وشوی بینی با آب نمک یا سرم فیزیولوژی
یکی از رایج‌ترین دلایل سرفه، التهاب مجاری تنفسی فوقانی است. شستشوی مجاری بینی با آب نمک، می‌تواند با دفع مواد تحریک کننده و پاکسازی مجاری تنفسی از وجود مخاط، التهاب را کاهش دهد و به درمان سرفه کمک کند.
برای این کار می‌توانید سرم فیزیولوژی (سرم های غیر قابل تزریق و مخصوص شست‌وشو) را از داروخانه تهیه کنید یا با همان نسبت گفته شده برای غرغره آب‌نمک، محلول آب‌نمک درست کنید
.
رفع گلو درد در خانه با بالا گرفتن سر
هنگامی‌که گلودرد با احتقان و گرفتگی همراه است، یک یا دو بالش اضافی زیر سر خود قرار دهید. ارتفاع اضافی کمک می‌کند احتقان راحت‌تر برطرف شود و دیگر نیازی به خوابیدن با دهان باز نخواهید داشت که باعث خشکی دهان و آسیب بیشتر می‌شود.

نوشیدنی های سرد، حس درد را مهار می کند
نوشیدنی‌های سرد یا نوعی از بستنی‌های یخی ساده می‌توانند گزینه‌ی مناسبی برای گلو درد باشند. چرا که این نوشیدنی‌ها یا یخ‌ها می‌توانند بر بافت‌های ملتهب موثر باشند و همینطور بر روی پایانه‌های عصبی حس درد، اثر مهاری داشته‌باشند. در واقع سرما، دمای پایانه‌های عصبی را کاهش می‌دهد و در این شرایط ارسال پیام حس درد از پایانه‌های عصبی کاهش می‌یابد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد نوشیدنی‌های سرد را هنگام گلو درد ترجیح می‌دهند.


1 سال پیش