مقالات پزشکی

جدید ترین اخبار و مقالات در حوزه سلامت

آموزش و ارزیابی موسسه خیریه و دارالشفاء ثامن الائمه علیه السلام

علت پرمویی در زنان

پرمـویی در زنان بدون علت قابل شناسایی رخ می‌دهد. عوامل موثر در پرمویی زنان سـابقـه هیپـــرپـلازی مـادرزادی آدرنـال و سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولاً ژنتیکی هستند.


1) سنـــدرم تـخمــدان پلـی کیـستیــک: ایــن حالــت شایــع‌تریـن علـت پرمـویی در زنان بوده که ناشی از عــدم وجـود تـوازن در هـورمـون‌های جنسی است که می‌توانـد منجـر به دوره‌های نامنظم، چاقی، ناباروری و گاهی کیست‌های متعدد در تخمدان شود.

2) سندرم کوشینگ: این حالت، زمانی اتفــاق می‌افتـد که بدن در معرض سطوح بالای هورمون کورتیزول قرار دارد.

3) هیپـرپـلازی مـادرزادی آدرنـال: این وضعیــت ارثی توسط تولیــد غیرطبیعی هورمون‌های استروئیدی، از جمله کورتیــزول و آنـدروژن، توســط غـده فـوق کلیــه ایجاد می‌شود.

4) تومـورها: به ندرت، تومـور در تخمدان‌ها و یا غـده فوق کلیه می‌تواند علت پرمویی در زنان باشد.

5) مصـرف داروها: مصــرف بعضی از داروها می‌توانند علت پرمویی در زنان باشد.

6) دلایـل ناشنـاختـه: گاهی اوقـات، پرمـویی در زنان بدون علت قابل شناسایی رخ می‌دهد.

عوامل موثر در پرمویی زنان

سـابقـه خـانـوادگی: هیپـــرپـلازی مـادرزادی آدرنـال و سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولاً ژنتیکی هستند.

نـژاد: زنـان مـدیتـرانـه، خـاورمیـانـه و جنــوب شـرقـی، بیشتـر احتمال دارد.
چاقی: باعث افزایش تولید آندروژن می‌شود که یکی علت پرمویی در زنان است.

درمان دارویی پرمویی در زنان

قرص‌های ضد بارداری خوراکی: قرص‌های ضد بارداری یـا سایـر داروهـای ضــد بارداری هـورمونی کـه حـاوی استروژن و پروژسترون هستند، یک روش معمول برای درمان پرمویی در زنانی است که نمی‌خواهند باردار شوند. عوارض جانبی احتمالی عبارت‌اند از سرگیجه، حالت تهوع، سردرد و ناراحتی معده.

ضد آندروژن ها: شایع‌ترین آنتی آندروژن برای درمان پرمویی زنان اسپیرونولاکتون (آلدکتون) است. از آنجا که ایـن داروها می‌تواننـد نقایـص مـادرزادی را ایجـاد کنند، هنگام مصرف آن‌ها باید از روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده کنید.


درمان گیاهی پرمویی در زنان چای نعناع: نوشیــدن روزانه دو تـا سـه بار چـای نعنـا می تواند به کاهـش پرمویی کمک نمایـد. ( در زمان حاملگی از نعنا استفاده نکنید)

چای یا جوشانده رازیـانه: این چای به علـت داشتـن استـــروژن باعـث بالا رفتـن هـورمـون زنـانه شـده و می توانـد در کاهش پر مـویی موثـر باشـد. این چـای به ویـژه برای خانم‌های یائسه که کاهش سطح استروژن دارند موثر تر است.

گیـاه نخــل اره ای: ایـن گیــاه می توانــد بـرای کاهـش پرمویی موثر باشد.

گیاه پنج انگشت: این گیاه با تنظیم هورمون‌های زنانه باعث کاهش پرمویی می شود.متخصصان مصرف 30 میلی گرم از آن را توصیه می کنند. مخلوط شیرین بیان و چای سفید: این ترکیب باعث کاهش هورمونهای مردانه می گردد.

چای سبز: می تواند خاصیت کاهش هورمونهای مردانه را داشته باشد.

توصیه درمانی مصــرف شیریـنی جـات و نـان های سفیـد را کاهـش دهیـد: زیرا بالا بودن قند خون با پر مویی مرتبط است.
ورزش کردن : به کاهش پر مویی کمک می کند. آن را فراموش نکنید.

اضافه وزن :با کاهش دادن اضافه وزن از هورمونهای مردانه بکاهید.
درمان فیزیکی پرمویی در زنان لیـزر درمـانی: لیـزر مـوهای زائـد با استفـــاده از اشعـۀ متمرکز نور به فولیکول‌های مو آسیب می‌رساند. در نتیجه فولیکول‌های آسیب‌دیده، نمی‌توانند مو تولید کنند. با کامل کردن درمان، این روش نتایجی تقریباً دائمی را به همراه داشته خواهد داشت.

الکترولیـز: الکتـرولیـز بـرداشـت مـوها بـا استفــاده از جریان الکتریکی است. این دستگاه هر فولیکول مو را به ‌صـورت جداگـانه درمان می‌کنـد، بنابراین جلسات نسبت به لیزر، طولانی‌تر خواهد بود. اصـلاح کـردن: با روش‌هایی همچـون اصــلاح بـا تیـغ، اپیـلاسیـون، کـرم موضـعی مـوبـر، پـودر مـوبـر و ...


3 سال پیش