مقالات پزشکی

جدید ترین اخبار و مقالات در حوزه سلامت

آموزش و ارزیابی موسسه خیریه و دارالشفاء ثامن الائمه علیه السلام

مراقبت از پروستات

همانطور که می دانید پروستات یک غده در زیر مثانه آقایان می باشد که در تولید مثل آن ها نقش مهمی ایفا می‌ کند. ممکن است بسیاری از آقایان در سنین بالاتر دچار بروز مشکلات مرتبط با پروستات شوند.


مراقبت از خود و داشتن روش صحیح زندگی جزء مهمترین روش های سلامت پروستات می باشد که در زیر به مواردی از این قبیل اشاره کرده ایم:
1- ایجاد تغییرات در سبک زندگی :
یکی از این تغییرات مربوط به تغذیه می باشد. آقایان باید از غلات کامل ، میوه‌ ها ،و سبزیجات بیشتری در برنامه غذایی خود استفاده کنند. غلاتی که شامل نان و ماکارونی باشد و سبزیجاتی که دارای آنتی اکسیدان بالا مانند گوجه فرنگی و فلفل قرمز باشد را باید روزانه مصرف کنند. خوردن انواع کلم مانند کلم بروکلی ، گل کلم و کاهو می‌ تواند در برابر انواع سلول های سرطانی مقاومت کند و آقایان را از ابتلا به سرطان پروستات محافظت کند.
2- توجه به پروتئین مصرفی :
آقایان باید مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانند و از فرآورده هایی که برای فست فود ها مصرف می شود خودداری کنند و به جای آن به خوردن ماهی های آزاد مانند سالمون و انواع تن ماهی ها روی بیاورند که سرشار از امگا ۳ می باشد. مصرف ماهی می‌تواند برای سلامت پروستات و قلب آقایان بسیار مفید واقع شود. از دیگر مواد پروتئینی که برای آقایان مفید است مصرف لوبیا ،مرغ و تخم مرغ می باشد.
3- جای دادن سویا در برنامه غذایی :
دانه های سویا قابلیت مقابله با سلول های سرطانی را دارند. از این رو مصرف خود سویا و منابع آن در شیر سویا برای آقایان می تواند کمک شایانی به سلامت پروستات در آن ها داشته باشد .
4- کاهش مصرف نوشیدنی های کافئین دار :
کاهش استفاده از نوشیدنی های کافئین دار می‌ تواند جزء راه های سلامت پروستات محسوب شود. البته نه این که بخواهید آن را کاملا کنار بگذارید. باید مصرف آن را به حداقل برسانید به طور مثال قهوه را در روز به دو فنجان کوچک محدود نمایید .
5- کاهش مصرف نمک وسدیم :
برای این که بتوانید مصرف سدیم را در برنامه غذایی خود کاهش دهید لازم است به سمت غذای مصرفی تازه بروید نه غذا های کنسروی و بسته بندی شده. زیرا برای نگهداری طولانی مدت غذا های کنسروی به آن سدیم بیشتری می زنند از این رو نمک آن بسیار زیاد است.
6- مصرف مواد غذایی با چربی های سالم:
کاهش مصرف چربی های حیوانی و جایگزین کردن چربی های گیاهی و سالم مانند روغن زیتون و سایر روغن های گیاهی را در رژیم غذایی خود لحاظ کنید. خوردن فست فود های خیلی چرب و نا سالم ، گوشت های پر چرب و کره های صنعتی می تواند احتمال سرطان پروستات را در آقایان افزایش دهد.
7- مصرف انواع ویتامین ها :
توصیه می‌ شود از مکمل‌ های زینک و روی (Zn) در طی روز مصرف کنید زیرا کمبود این ویتامین می‌ تواند منجر به بزرگی پروستات شود، پس مصرف مکمل از دیگر راه‌ های سلامت پروستات محسوب می‌ شود.
8- اجتناب از دخانیات :
سیگار و دود می تواند رابطه مستقیم با ایجاد سرطان داشته باشد و یک خطر مهم برای ایجاد سرطان محسوب می شود. دخانیات را کنار بگذارید تا از خطرات آن در امان بمانید.
9- تناسب اندام داشته باشید :
اگر دچار چاقی و اضافه وزن هستید سعی کنید برای سلامتی پروستات خود یک وزن ایده آل را برای خود حفظ نمایید. باید کالری‌ های کمتری مصرف کنید ، به فعالیت‌ های ورزشی بپردازید ،میزان غذای خود را تا حدی که گرسنگی شما را برطرف کند بخورید و زیاده روی نکنید .
10- تمرینات کگل (Kegel exercises) را در برنامه روزانه خود قرار بدهید :
یکی دیگر از راه های سلامت پروستات ورزش کگل می باشد . تمرینات کگل می تواند عضلات کف لگن شما را تقویت کند این تمرینات به گونه ای هستند که انگار می‌ خواهید جلوی ادرار خود را بگیرید باید در طول روز عضلات مقعد و کیسه بیضه خود را منقبض کنید و چند ثانیه نگه دارید و سپس آن را آزاد نمایید. این حرکات برای بهبود سلامت پروستات بسیار موثر واقع می‌ شود .


1 سال پیش