مقالات پزشکی

جدید ترین اخبار و مقالات در حوزه سلامت

آموزش و ارزیابی موسسه خیریه و دارالشفاء ثامن الائمه علیه السلام

هنگام آلودگی هوا چه بخوریم؟

فقط دود اتومبیل ها نیست که مراکز شهری ما را با ذرات آلوده پر می کند. آلودگی هوا یکی از معضلات جامعه امروزی به خصوص در کلانشهر های ایران است. در حال حاضر بزرگترین خطر محیطی برای مرگ زودرس، هوای آلوده است که از هر ۹ مرگ یک نفر به علت هوای آلوده می میرد. آلاینده های هوا خطر سایر مشکلات و بیماری ها مانند آسم، بیماری کبدی و ابتلا به دیابت را افزایش می دهند. هنگامی که شما در هوای آلوده تنفس می کنید، ذرات و سایر آلاینده ها به برونش ها و ریه های شما نفوذ کرده و آن ها را ملتهب می کنند. این امر منجر به بیماری های تنفسی مانند برونشیت مزمن، آمفیزم، بیماری قلبی، سرطان ریه، آسم، خس خس سینه، سرفه و تنگی نفس می شود، اگر هرگونه بیماری قلبی یا تنفسی داشته باشید، با قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا، بدتر می شوند.


برای مقابله با اثرات آلودگی هوا یکی از راهکارهای عملی و طولانی مدت، گنجاندن موادغذایی سم زدا در رژیم غذایی است. تحقیقات نشان داده است که برخی غذاهای سرشار از ویتامین C و E می توانند به تمیز کردن سیستم بدن شما، به ویژه دستگاه تنفسی کمک کنند؛ زیرا این مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها و خاصیت ضد التهابی هستند. در زیر به چند مورد از مواد غذایی مفید برای جلوگیری از اثرات مضر آلودگی هوا اشاره می کنیم.

روغن زیتون
ویتامین E موجود در روغن زیتون، عملکرد ریه را بهبود می بخشد. اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون برای کاهش التهاب نیز مفید هستند. بهترین راه برای مصرف روغن زیتون و به دست آوردن حداکثر مزایای آن، استفاده روغن زیتون بکر و خام در سالادهای شماست. زیرا قرار گرفتن در معرض گرما در هنگام پخت و پز می تواند ترکیب شیمیایی آن را تغییر داده و برخی از خواص درمانی را از بین ببرد.

دانه کتان
دانه کتان دارای مقادیر زیادی فیتواستروژن و اسیدهای چرب امگا ۳ است. فیتواستروژن ها خاصیت آنتی اکسیدانی دارند که به کاهش علائم آسم و سایر واکنش های آلرژیک کمک می کنند و از این طریق در مقابله با اثرات آلودگی هوا موثر هستند. شما می توانید روزانه تخم کتان را در اسموتی ها یا سالادهای خود مخلوط کرده و میل کنید یا آن را به غذاهای پخته شده خود اضافه کنید.

آووکادو
کاهش سطح ویتامین E در افرادی بوجود می آید که از بیماری های ریوی مانند آسم رنج می برند و محققان را به این نتیجه می رساند که مصرف غذاهایی مانند آووکادو و اسفناج که هر دو دارای ویتامین E هستند، می تواند در مقابله با تأثیر انواع خاصی از ذرات آلاینده کمک کننده باشد.


کلم بروکلی
در افرادی که کلم بروکلی مصرف می کنند، سموم ناشی از اوزون ذرات آلاینده دفع می شوند. این دفع به دلیل وجود سولفورافان، یک ترکیب ضد سرطان در کلم بروکلی است.

گوجه فرنگی
رژیم غذایی شما باید شامل مقدار زیادی گوجه فرنگی تازه نیز باشد زیرا لیکوپن موجود در گوجه فرنگی، آنتی اکسیدانی است که شما را در برابر بیماری های تنفسی محافظت می کند.

تمرینات ورزشی هنگام آلودگی هوا
در صورت زیاد بودن میزان آلودگی از انجام فعالیت در فضای باز خودداری کنید، هنگامی که هوا در وضعیت بدی قرار دارد، در فضای بسته مانند مرکز خرید یا سالن ورزشی فعالیت کنید و یا از یک دستگاه ورزشی استفاده کنید. اگر کیفیت هوا ناسالم است، زمان گردش خارج از خانه خود را محدود کنید، لازم به ذکر است فعالیت ورزشی مداوم و روزانه موجب افزایش مقاومت بدن در برابر ذرات آلاینده می شود و حتی از بدن در برابر ابتلا به سرطان جلوگیری می کند.


1 سال پیش