مقالات پزشکی

جدید ترین اخبار و مقالات در حوزه سلامت

آموزش و ارزیابی موسسه خیریه و دارالشفاء ثامن الائمه علیه السلام

واکسن کرونا چه مدت در بدنتان است؟

واکسن ها در بدن باقی نمی مانند و تنها سیستم ایمنی بدن ما را تحریک می کنند و به او می آموزند چگونه در برابر ویروس کرونا واکنش نشان دهد.


واکسن ها طی چند روز یا چند هفته از بدن شما پاک می شوند. این واکنش ایمنی بدن در برابر ویروس سارس کوو است که به نظر می رسد برای مدت طولانی ادامه دارد.
واکسن ها در بدن باقی نمی مانند و تنها سیستم ایمنی بدن ما را تحریک می کنند و به او می آموزند چگونه در برابر ویروس کرونا واکنش نشان دهد.
همه واکسن ها صرف نظر از تکنولوژی، یک هدف اساسی دارند و آن هم معرفی یک عامل عفونی به سیستم ایمنی بدن ما است.
دکتر تام فریدن، متخصص عفونی در آمریکا می گوید واکسن های کووید با شما نمی مانند، DNA شما را تغییر نمی دهند وعوارض جانبی جدی ناشی از واکسیناسیون نادر است.
ویروس ها وارد سلول های ما می شوند و در آن ها تکثیر می شوند بنابراین واکسن ها باید در سلول هایی که پروتئین تولید می کنند، تحویل داده می شوند.
واکسن ها صرف نظر از تکنولوژی، اثر مشابه دارند. سلول های ما از الگوی ژنتیکی موجود در واکسن برای تولید پروتئین سنبله ویروس کرونا استفاده می کنند که بخشی از ویروس است که به سلول های ما کمک می کند. پروتئین سنبله به سطح سلول منتقل می شود و توسط سلول های ایمنی مجاور مانند سلول های B و T تشخیص داده می شوند. سلول های B با تولید آنتی بادی و سلول های T با روش مستقیم سلول آلوده به ویروس را از بین می برند. سپس این سلول های ایمنی با تبدیل شدن به سلول های B و T خاطره، مشخصات ویروس را در حافظه بلند مدت خود نگه می دارند و منتظر می مانند تا بار دیگر در معرض ویروس قرار بگیرند تا با ایجاد پاسخی سریع و شدید تر با آن برخورد کنند و ویروس را قبل از ایجاد بیماری از بین ببرند.
هنگامی که واکنش ایمنی را آغاز کردند، خود واکسن ها تجزیه و پاک می شوند. واکسن های MRNA شامل یک پوسته چربی هستند کهMRNA را در بر می گیرند. هنگامی که این ماده وارد سلول می شود، پوسته به چربی های بی خطر تجزیه شده و MRNA توسط سلول ها برای تولید پروتئین های سنبله ویروس کرونا استفاده می شود.
در واقع MRNA بسیار شکننده است و تنها می تواند برای چند روز زنده بماند. به همین دلیل واکسن های کرونا فایزر و مدرنا را باید با دقت در دمای بسیار پایین نگه داری کرد.
واکسن های ناقل (آسترازنکا و جانسون اند جانسون) از یک آدنوویروس به عنوان ناقل برای انتقال الگوی ژنتیکی استفاده می کنند که برای انسان بی ضرر است. ویروس ناقل تمام اجزای غفونی خود را حذف کرده است بنابراین قادر به تکثیر و بیماری نیست.
واکسن ها به سرعت حذف می شوند اما آنتی بادی هایی که به طور خاص پروتئین سنبله تولید شده توسط دستگاه ایمنی بدن را هدف قرار می دهند ماه ها پس از واکسیناسیون در بدن باقی می مانند و حتی هنگامی که سطح آنتی بادی بعد از ماه ها کاهش می یابد دستگاه ایمنی شما آماده است تا در صورت مواجهه مجدد با ویروس، با شدت و سرعت بیشتری به مقابله با ویروس برود.


2 سال پیش