مقالات پزشکی

جدید ترین اخبار و مقالات در حوزه سلامت

آموزش و ارزیابی موسسه خیریه و دارالشفاء ثامن الائمه علیه السلام

۵ باور غلط در مورد قاعدگی

یک ماهانه یا همان پریود (قاعدگی) به مدت زمان از اولین خونریزی در این ماه تا اولین خونریزی در ماه بعد را می گویند.


یک ماهانه یا همان پریود (قاعدگی) به مدت زمان از اولین خونریزی در این ماه تا اولین خونریزی در ماه بعد را می گویند. تخمدان ها ، هرماه یک تخمک را از خود آزاد می کنند و بعد تحت تاثیر هورمون های استروژن و پروژسترون، تخمک ها درد تخمدان بزرگ می شوند. هورمون ها علاوه بر این با ضخیم کردن دیواره رحم شرایط را برای بارداری احتمالی فراهم می کنند. حال اگر لقاح انجام نشود سطح هورمون های استروژن و پروژسترون کاهش یافته و دیواره رحم فرو می ریزد. و همراه با خون از بدن خارج می شود. به این سیکل که هر ماه تکرار می شود، قاعدگی می گویند.
در ادامه تعدادی از باورهای غلطی که در مورد پریود شدن وجود دارد را ذکر می کنیم:
1. حمام رفتن در دوران پریود خطرناک نیست
یکی از تصورات اشتباهی که برخی دارند این است که استحمام در دوران قاعدگی خطرناک است و بر این باورند که آب گرم به بیشتر شدن خونریزی کمک می کند و دوم اینکه آب مانع خارج شدن خون از بدن می شود. برای توضیح باید گفت که ممکن است آب گرم خونریزی را بیشتر کند اما از سوی دیگر گرفتگی عضلانی را بهبود می دهد و باعث حال خوب شما می شود. در مورد اینکه آب مانع خروج خون می شود هم باید گفت که این اتفاق کاملاً موقت است و خطری ندارد.بنابراین در صورت نیاز می توانید با آرامش به حمام بروید.
2. عقب انداختن دوران پریودی بی خطر است
تصور اشتباه دیگر این است که مصرف دارو برای به تعویق انداختن دوران قاعدگی خطرناک است. این در حالی است که متخصصان زنان اعلام کرده اند که هیچ گونه خطری ندارد.
3. رابطه جنسی در دوران قاعدگی می تواند منجر به بارداری شود
یکی دیگر از تصورات غلط این است که رابطه جنسی محافظت نشده در این دوران نمی تواند موجب بارداری شود. دوران قاعدگی کمترین شانس بارداری را دارد اما احتمال بارداری صفر نیست و بستگی به طول چرخه قاعدگی زنان دارد و همچنین اسپرم می تواند به مدت 5 و یا 7 روز در دستگاه تولید مثل زن باقی بماند.
4. شنا کردن در دوران پریودی خطرناک نیست
شنا کردن به دلیل اینکه کاپ های قاعدگی اجازه ورود آب به داخل رحم را نمی دهند مشکلی ایجاد نمی کند. در مورد عفونت واژن نمی توان نظر قطعی داد و به صورت کلی در استخر ها هر کسی ممکن است دچار مشکلات پوستی و... شود.
5. در دوران پریودی هم می توانید موهایتان را رنگ کنید
تصور اشتباه دیگر این است که موها در این دوران رنگ نمی گیرد یا دکلره درست انجام نمی شود. تغییرات هورمونی مشکلی در تولید چربی ایجاد نمی کنند. اما با توجه به اینکه در این دوران موها شکننده هستند، باید بعد از رنگ کردن از سرم ها و آبرسان های مناسب استفاده کرد.


2 سال پیش